۰۶ مهر، ۱۳۸۵

نكات عكاسي ديجيتال (3)

Histogram چيست؟
هيستوگرام نموداريست كه به كمك آن در ميزان نور يك عكس تصميم مي گيريم. اكثر دوربينهاي ديجيتال امروزي داراي نمايش Histogram حتي هنگام عكاسي مي باشند. در سمت چپ اين نمودار ميزان پيكسلهاي تاريك و در سمت راست آن پيكسلهاي روشن را مي توان بررسي كرد، به سه شكل زير دقت كنيد تا من نحوه استفاده و خواندن نمودار Histogram را براي شما شرح بدهم:

نمودار سمت چپ نمايش يك تصوير تاريك (داراي تعداد زيادي پيكسل تاريك) را بيان مي كند به عبارتي در اين حالت تصوير Underexsposure شده است. در تصوير سمت راست عكس حاصل داراي تعداد زيادي پيكسلهاي روشن شده است و اصطلاحا Overexposure شده است. اما تصوير وسط يك عكس با وضوح صحيح و ميزان نور درست را نمايش مي دهد، البته كمي سطح نمودار به سمت تاريك است بنابراين ممكن است تعداد كمي از پيكسلهاي تصوير تاريك باشند.شايد بهترين راه براي درك Histogram بررسي چند مثال مطابق با سه نمودار فوق باشد.
تصوير تاريك:

از پنجره اتاق و شب هنگام از خيابان عكس بگيريد يا عكسي كه در محيطهاي همراه با سايه (در عمق سايه) گرفته مي شود مانند نمونه فوق داراي نموار هيستوگرامي مشابه نمونه سمت چپ فوق خواهد شد كه معرف عكسي است تاريك (Dark). به منظور رفع اين مشكل و بدست آوردن وضوح (exposure) درست يكي از موارد زير را انجام دهيد:

تصوير روشن:

در يك روز آفتابي تابستان از يك منظره كه نور خورشيد به آن تابيده عكس بگيريد اگر تنطيمات مناسبي را در نظر نگيريد تصويري مشابه تصوير فوق را خواهيد داشت كه Overexposure شده است، در اين حالت نمودار هيستوگرام مشابه نمونه سمت راست در شكل اول اين مقاله خواهد شد، كه وضعيتي متمايل به سمت راست را دارد و حاكي از روشن بودن بيش از حد عكس است، حال براي رفع مشكل يكي از موارد زير را نسبت به حالت اوليه عكاسي انجام دهيد:
  • در مُد Program AE مقدار منفي را براي Exposure Compensation در نظر بگيريد مانند EV 1.3 -.
  • در مُد M با ثابت نگه داشتن Aperture سرعت شاتر را بيشتر كنيد مثلا در تصوير فوق 56/1 بوده كه به 125/1 ثانيه تغيير دهيد.
  • در مُد M با ثابت نگه داشتن سرعت شاتر مقدار Aperture را ببنديدبه عبارتي F/value را زياد كنيد. در تصوير فوق F3.2 به
    F5.6 تغيير پيدا مي كند.
البته ممكن است اعمال برخي از راه حلهاي فوق در حالت روشن يا تاريك، با توجه به امكانات دوربين شما امكان پذير نباشد، به هر حال قصد ما اينست نمودار را در حالت نرمال در قسمت وسط تنظيم كنيم !
تصوير واضح:

اين تصوير در يك فضاي دروني همراه با فعال بودن فلاش گرفته شده است البته نقاطي كه از فلاش دوربين دور بوده اند كمي تاريك شده اند. نمودار هيستوگرام اين تصوير در نمودار وسط در شكل اول اين مقاله است. البته نمودار درصد كمي از عكس را كه به مقدار كمي تاريك شده است به خوبي نشان داده و كمي به سمت چپ متمايل است و شما مي توانيد با دادن مقدار مثبتي مانند 3/1EV به Exposure Compensation اين مورد را برطرف كنيد.
موارد استثنا:


تصور كنيد از يك منظره كه در يك سايه قرار دارد همرا با يك آسمان روشن عكس مي گيريد در اين مورد هم حالت سايه تيره را داريد و هم روشنائي آسمان را و هيستوگرام هم گرايش پيكسلها به سمت چپ و راست نمايش خواهد داد، در اينگونه موضوعات عكاسي اين شما هستيد كه بايد تعيين كنيد مدام مهمتر است روشنائي آسمان يا منظره اي كه در سايه قرار گرفته است و با نديده گرفتن يكي ديگري را واضح تنظيم كنيد. در تصوير چرخ فلك فوق اگر آسمان واضح تر شود حتي اگر به قيمت سياه شدن كامل چرخ و فلك باشد عكس زيباتري حاصل مي شود !


به عنوان نمونه بعدي وقتي شما در حال عكاسي از يك غروب خورشيد مي باشيد معمولا به جزئيات محيط سايه اطراف آن توجه نمي كنيد و تمايل داريد كه قسمت جلوي تصوير (Foreground) به سياهي سوق پيدا كند و نورهاي اطراف خورشيد واضح تر نشان داده شوند (جلوه يك تصوير دراماتيك از غروب خورشيد).
Picture Belending:
يك تكنيك پيشرفته است جهت ايجاد دو تصوير از قسمت تاريك و روشن به منظور رفع تاريكي يا روشني هر قسمت. در اين حالت با حذف و ويرايش بخشهاي تيره و روشن در هر تصوير و ادغام كردن دو تصوير در يك نرم افزار ويرايش تصوير مانند Photoshop براي تهيه يك عكس با وضوح در همه نقاط آن.

نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]